Скринька студента

Долаємо паніку

Як би ми не були “готові” до того, що зараз відбувається, неможливо нормально сприймати те, що у 2022 році ми чуємо слово “війна”. Усі реакції, які виникали у нас  чи виникають зараз, — абсолютно природні й не варто відчувати за це провину. У нинішній ситуації надзвичайно важливо зберігати спокій, не панікувати й акумулювати свої сили для підтримки родини та країни. Це вкрай складно в обставинах, що наразі відбуваються.

Першою хвилею іде страх, тривога, розгубленість, паніка, істерика, ступор, напружене очікування на катастрофу, що може статися.

Зазвичай на 3-5 день хвиля страху спадає, і на її місце приходить роздратування, злість, лють - сильні, яскраві емоції, що додають нам енергії боротися, активно діяти, пробиваючи все на своєму шляху силою праведного гніву.

В цей же період треба бути особливо уважними до того, щоб направляти цю силу в потрібне русло і не зриватися на близьких.

Але найскладніший етап настає після хвилі злості, приблизно на 8-10 день - хвиля розчарування, зневіри і опускання рук.

 Що б не сталося, які б думки не були в голові, наскільки б це не здавалося безглуздим - на цьому етапі не зупиняйтеся і не давайте опускати руки ні собі, ні близьким!

Продовжуйте діяти, хай і автоматично, але знайте - цей етап мине, і ви станете набагато стабільнішими після нього.

Тож, розпочнемо детальніше з першої хвилі - страху і паніки.

По-перше, страх - абсолютно нормальна реакція, боятися в ситуації воєнних дій - природно.

Варто відрізняти наш страх в цих умовах, хай він і є "занадто" і "нездраво", від панічних атак і панічного розладу.

Під час війни ми боїмося реальної загрози. Під час панічних атак ми боїмося відчуття страху, що виникає без об'єктивних причин.

Боятися зараз - нормально. Страх мобілізує тіло і психіку, щоб ми могли максимально швидко діяти і рятуватися, вмикаючи режим "бий-біжи-завмри".⠀

Але страх, що зашкалює, заважає нам критично мислити і адекватно діяти, наражає нас на небезпеку замість того, щоб рятувати.

Тож наша задача - опанувати страх, щоб діяти ефективно.

Не бійтеся свого страху. Це абсолютно нормально, що він вмикається.

Ви можете його відчувати, і при цьому діяти ефективно.

Ви можете боятися, і робити задумане.

Ви можете боятися, і управляти своїм страхом.

Страх - як хвиля, що накочується на берег, але вона завжди закінчиться.

Але якщо вас вже сильно "штормить", то варто взятися за те, щоб стишити цю паніку.

Штормить! Що робити?

1.Пам'ятайте, ви сильніші і стійкіші, ніж ви про себе думали. Вам зараз необхідно бути в собі і діяти адекватно - для себе, близьких, країни.

2. Дихання квадратами

Глибоке дихання і спокійні медитації не допомагають в кризових станах! Але нормалізувати дихання, особливо з увагою до довгого видиху - дуже проста, важлива і ефективна техніка. Корисно при будь-якому прояві сильних емоцій.

Дихайте квадратом: повільний вдих на рахунок 1-2-3-4, пауза 1-2-3-4, видих 1-2-3-4, пауза 1-2-3-4. При цьому можете малювати очима квадрат.

Або зробіть повільний вдих на рахунок 1-2-3-4, і видих вдвічі довший 1-2-3-4-5-6-7-8

Якщо поруч є свої, буде краще перші 2-3 кола почути від них чіткий голосовий супровід: "Дивись на мене! Вдих два три чотири, пауза два три чотири, видих два три чотири, пауза дивись на мене! чотири..."

Коли ми повільно видихаємо, ми підвищуємо рівень СО2 і знижуємо рівень кисню, що допомагає заспокоїтись і привести серцебиття в норму швидше. Рахунок допомагає задіяти "мисленнєві" ділянки мозку і переключитися з емоційного стану на раціональний.

2. Заземлення - правило трьох

Особливо дієво, коли починається відчуття "вильоту" з реальності. У всіх воно може проявлятися по-різному: шум у вухах, ватні ноги, темнішає в очах, втрата реальності і відчуття часу. У мене, наприклад, було відчуття, ніби стіни в кімнаті почали розпливатися, а я провалююся в яму, як при різкому спуску швидкісного ліфта.

Дайте відповіді на прості питання: Як мене звати? Де я зараз? Який зараз рік?

Так ми запускаємо повернення в реальність.

Знайдіть три предмети жовтого кольору навколо себе. Згадайте три види дерев. Помітьте три різних звуки довкола - голос, кроки, шурхіт. Доторкніться до трьох різних поверхонь. Відчуйте три різні запахи.

Таким чином ми запускаємо когнітивну роботу і сенсорні відчуття тіла, повертаємо себе в тут і тепер.

3. Голос, якщо це безпечно

Ця техніка підійде для слабкого шторму, коли багато емоцій і хочеться плакати, але ви твердо стоїте в реальності і можете більш-менш триматися докупи.

Співайте. Голосно, активно, з сильною вокальною партією. Можна Гімн України. Можна будь-що енергійне і не сумне. Спів нормалізує дихання, дасть вихід емоціям, згадування слів поверне до раціо, і підтримає ваш бойовий дух.

4. Зняття м'язової напруги

Зробіть звичайний не глибокий вдих і на затримці дихання по черзі напружте всі-всі м'язи тіла від пальців ніг до голови, потримайте 2-3 секунди максимально сильну напругу, і з видохом розслабтесь. Повторіть кілька разів.

Тривога - тілесна реакція, перш за все. Тож така вправа дозволяє зняти напругу з тіла і розслабити психіку.

5. Фізичні вправи

Ідеально для зняття стресу, коли вже основна загроза пішла, а стрес залишився.

Танцюйте, присідайте, рубайте дрова, тащіть залізні їжаки на дороги, мийте підлогу - будь-яка активна фізична діяльність.

Йога дає трохи інший ефект, і зазвичай в цей момент не підходить, але можливо вам зайде.

Як вийти зі ступору?

Якщо ж ви від страху завмираєте і не можете поворухнутись, застрягаєте і "підвисаєте", спробуйте щось із цих порад, або все підряд.

  • Помітивши, що ви завмерли, спробуйте поворухнути очима, язиком, пальцями. Це запустить роботу м'язів.
  • Зробіть повільний видих, трохи скручуючись донизу. Зазвичай ми в таких станах хапаємо повітря, і забуваємо видихати.
  • Використайте різкі запахи. Кава, кориця, цитрус, парфуми, навіть старі шкарпетки - щось, що має інтенсивний запах зможе швидко повернути вас з глибин внутрішнього світу і прострації в тут і тепер.
  • Занурьте руки і обличчя в дуже холодну воду. Взагалі, різка зміна температури дуже швидко виводить з цього стану, тож можна зробити контрастне вмивання.




Основні правила поведінки під час епідемії коронавірусної хвороби COVID-19:

• Регулярно та ретельно мийте руки з милом упродовж 20-40 секунд або обробляйте дезінфікуючими спиртовмісними засобами.

• Уникайте скупчень людей. Тримайте дистанцію на відстані 1,5 метра від інших людей, зокрема, тих, хто кашляє.

• Не торкайтеся руками своїх очей, носа та рота.

• Під час кашлю та чхання прикривайте рот і ніс згином ліктя або одноразовою серветкою. Після використання серветки викиньте її в урну для сміття.

• Використовуйте маску, коли маєте симптоми ГРВІ або доглядаєте людину з підозрою на інфекцію та коли знаходитесь у громадських місцях.

• При ознаках ГРВІ залишайтеся вдома, зателефонуйте своєму сімейному лікарю. Якщо у Вас температура вище 38, кашель і утруднене дихання, одразу дзвоніть 103.

Правила поведінки на воді

Першою умовою безпечного відпочинку на воді є вміння плавати. Людина, яка добре плаває, почуває себе на воді спокійно, упевнено, у випадку необхідності зможе надати допомогу тому, хто потрапив у біду.

Навіть той, хто добре плаває, повинен постійно бути обережним, дисциплінованим і суворо дотримуватись правил поведінки на воді.

Варто пам’ятати, що основними умовами безпеки є:

– правильний вибір та обладнання місць купання;

– навчання дорослих і дітей плаванню;

– суворе дотримання правил поведінки під час купання й катання на плавзасобах;

– постійний контроль за дітьми у воді з боку дорослих.

Загальні правила поведінки на воді:

  1. Категорично забороняється купання в нетверезому стані
  2. Відпочинок на воді (купання, катання на човнах) повинен бути тільки в спеціально відведених та обладнаних для цього місцях. В технічних водоймах купання заборонене.
  3. Відпочивати на воді у світлу частину доби.
  4. Купатися дозволяється в спокійну безвітряну погоду за швидкості вітру до 10м/сек, при температурі води – не нижчою за +18°С, t° повітря – не нижчою за +24°С.
  5. Перед купанням рекомендується пройти огляд лікаря.
  6. Після прийняття їжі купатися можна не раніше, ніж через 1,5–2 години.
  7. Заходити у воду необхідно повільно, дозволяючи тілу адаптуватися до зміни температури повітря та води.
  8. У воді варто знаходитися не більше 15 хвилин.
  9. Після купання не рекомендується приймати сонячні ванни, краще відпочити в тіні.
  10. Не рекомендується купатися поодинці біля крутих, стрімчастих і зарослих густою рослинністю берегів.
  11. Перед тим, як стрибати у воду, переконайтеся в безпеці дна й достатній глибині водоймища.
  12. Пірнати можна лише там, де є для цього достатня глибина, прозора вода, рівне дно.

Під час купання не робіть зайвих рухів, не тримайте свої м’язи в постійному напруженні, не гоніться за швидкістю просування на воді, не порушуйте ритму дихання, не перевтомлюйте себе, не беріть участі у великих запливах без дозволу лікаря й необхідних тренувань.

На воді забороняється:

  1. Купатися в місцях, які не визначені місцевими органами виконавчої влади та не обладнані для купання людей.
  2. Вилазити на попереджувальні знаки, буї, бакени.
  3. Стрибати у воду з човнів, катерів, споруджень, не призначених для цього.
  4. Пірнати з містків, дамб, причалів, дерев, високих берегів.
  5. Використовувати для плавання такі небезпечні засоби, як дошки, колоди, камери від автомобільних шин, надувні матраци та інше знаряддя, не передбачене для плавання.
  6. Плавати на плавзасобах біля пляжів та інших місць, які не відведені для купання.
  7. Вживати спиртні напої під час купання.
  8. Забруднювати воду й берег (кидати пляшки, банки, побутове сміття і т.д.), прати білизну й одяг у місцях, відведених для купання.
  9. Підпливати близько до плавзасобів, які йдуть неподалік від місць купання.
  10. Допускати у воді небезпечні ігри, які пов’язані з обмеженням руху рук і ніг.
  11. Подавати помилкові сигнали небезпеки.
  12. Дітям, які не вміють плавати, заходити глибше, ніж до пояса.
  13. Купання дітей без супроводу дорослих.


Забороняється купання у затоплених кар’єрах, каналах, озерах, пожежних водоймах, ставках і інших водоймах, які не мають обладнаних пляжів сезонними рятувальними постами, не визначені як місця масового відпочинку громадян біля води. Відповідальність за безпеку дітей під час купання покладається на батьків або дорослого підготовленого керівника групи дітей!

Дітей, які не вміють плавати, необхідно купати окремо від інших дітей. Купання дітей при відсутності рятувальних постів заборонено. Заборонено пірнати з перил, запливати за обмежувальні буї, допускати безглузді витівки, подавати сигнали про необхідність допомоги заради жарту.

Порядок дій у випадку нещастя

Потрапивши під пліт або човен, ні в якому разі не можна заплющувати очі. Варто плисти в тому напрямку, відкіля надходить світло. Той, хто добре вміє плавати, у першу чергу повинен допомогти тому, хто не вміє плавати, підтримувати його на плаву.

Рятувати треба спочатку одного потопаючого, потім іншого; рятувати вплав одночасно кількох людей неможливо.

Під час катання дітей необхідна присутність дорослого в кожному човні. Він повинен вміти управляти судном, добре плавати, знати прийоми надання невідкладної допомоги постраждалим на воді.

Причиною загибелі людей на воді можуть бути вири, що затягують навіть досвідчених плавців; підводні плини, які паралізують волю людини, яка пливе; водорості, що сковують рух плавця. У швидкій річці можна потрапити в сильну течію. Вона підхоплює плавця й починає безладно нести. Непосильна боротьба з течією може вкінець виснажити сили плавця. Тому розсудливіше плисти за течією, періодично відпочиваючи на спині, повільно наближаючись до берега. У випадку, якщо плавець опинився у воді під час шторму, він не зможе вийти з води. У таких випадках необхідно обрати найбільш сильну попутну хвилю, наблизитися на ній до берега і вибігти на нього. Якщо це не вдається зробити, необхідно схопитися за водорості чи прибережне каміння і всіма силами утриматися, упираючись пальцями ніг до того часу, поки не спаде хвиля, потім зіскочити й вибігти за межу прибою.

Якщо ви потрапили у вир, наберіть якнайбільше повітря, занурюйтесь у воду і, зробивши сильний ривок убік за течією, спливайте на поверхню.

Від переохолодження або різкого переходу з зони теплої води в зону холодної з’являються судоми, що зводять руки і ноги. Головне – не розгубіться! Треба негайно перемінити стиль плавання, найкраще лягти на спину й плисти до берега. Намагайтеся утриматися на поверхні води й кличте на допомогу.

Плавець, який заплутався у водоростях, не повинен робити різких рухів і ривків, інакше петлі рослин затягнуться ще щільніше. Необхідно лягти на спину і спробувати м’якими, спокійними рухами виплисти в бік, звідкіля приплив. Якщо це не допоможе, потрібно підтягти ноги, обережно звільнитися від рослин руками.

Іншими причинами нещасних випадків на воді можуть бути:

  • переохолодження у воді;
  • перевтомлення м’язів, викликане тривалою роботою їх без розслаблення чи безперервного плавання одним стилем;
  • купання незагартованого плавця у воді з низькою температурою та інше.

У всіх випадках плавцю рекомендується перемінити стиль плавання й вийти з води. Якщо немає умов для негайного виходу із води, то необхідно діяти таким чином:

  • при відчутті стягування пальців руки потрібно швидко з силою стиснути пальці кисті руки у кулак, зробити різкий відкидаючий рух рукою у зовнішній бік та розтиснути кулак;
  • при судомі м’язів литки необхідно, підігнувшись, двома руками обхопити ступню постраждалої ноги і з силою підігнути ногу в коліні поперед себе.

НАДАННЯ ДОМЕДИЧНОЇ ДОПОМОГИ ПОСТРАЖДАЛИМ НА ВОДІ

Серед станів з боку здоров’я людини, які потребують невідкладної медичної допомоги, найбільш часто при нещасних випадках на воді трапляються переохолодження й утоплення.

У разі загального переохолодження необхідно провести заходи, які відвертають можливість подальшого переохолодження. Мокрий одяг знімають, а постраждалого загортають у ковдру, можна зробити декілька активних фізичних вправ. Не слід давати алкоголь, через те що він підвищує потребу в кисні і може спровокувати виникнення судом. При виникненні локального переохолодження або відмороження невідкладна допомога полягає у відігріванні уражених холодом ділянок шкіри з метою відновлення кровообігу в цих зонах. Пропонується зігрівання тканин занурюванням уражених частин тіла у воду, підігріту до температури 30-40° С, на 15-20 хв. Після цього відморожену частину тіла слід висушити і накласти асептичну пов’язку, покрити теплим одягом. За неможливості зігрівання теплою водою, необхідно застосовувати розтирання уражених ділянок шкіри етиловим спиртом або горілкою, дотримуючись заходів безпеки, направлених на запобігання механічного ушкодження відшарованої шкіри та інфікування.

При утопленні.

Необхідно якнайшвидше витягти постраждалого з води. Рятувати потопаючих доводиться, коли: потопаючий знаходиться на поверхні, тільки що зник під водою або пробув під водою декілька хвилин. У цих випадках, перш ніж кинутися у воду, потрібно швидко оцінити становище й вибрати спосіб надання допомоги. Іноді, якщо випадок трапився біля берега, можна кинути з берега предмет, за який може вхопитися потопаючий: рятівний круг, дошку, мотузку та інш. Якщо поблизу є човен, необхідно використати його. До потопаючого слід підпливати таким чином, щоб він не бачив рятівника та не став чіплятися за нього. До потопаючої людини підпливають ззаду, якщо це неможливо, то потрібно пірнути під потерпілого, захопити лівою (правою) рукою під коліно його правої (лівої) ноги, а долонею правої (лівої) руки сильно штовхнути ліве (праве) коліно спереду і повернути потопаючого до себе спиною.

В особи, яку взяли з поверхні води, частіше бувають психічні розлади, викликані страхом. Необхідно зняти з неї мокрий одяг, витерти тіло, дати 15-20 крапель настоянки валеріани чи крапель Зеленіна, заспокоїти та зігріти людину (вкутати й дати гарячого напою).

Якщо потопаючий знепритомнів (не реагує на звернення та легкі постукування по щоках), але збережені пульсація на сонній артерії та дихання, необхідно надати тілу постраждалого горизонтального положення з повернутою на бік головою, дати вдихнути через ніс випари нашатирного спирту, яким змочений шматок вати, та провести вищевказані заходи.

Пульс на сонних артеріях перевіряється на рівні щитовидного хряща по черзі з обох боків. Дослідження пульсу на променевій артерії не доцільне, оскільки його відсутність тут ще не свідчить про зупинку кровообігу. Ознаками зупинки дихання є відсутність рухів грудної клітки, руху повітря через ніс та рот. У разі, якщо свідомості, пульсу на сонних артеріях немає, наявні ознаки зупинки дихання, широкі зіниці, але немає трупних плям, задубіння тіла, необхідно якнайшвидше почати відновлення дихання та кровообігу. По-перше, спробувати видалити воду з дихальних шляхів. Рідину з них можна частково вивести, трохи піднявши постраждалого за талію так, щоб верхня частина тулуба і голова провисали, або “перегнути” постраждалого через своє стегно при зігнутій в коліні нозі, одночасно натискуючи на його спину. Ці заходи необхідно проводити у виняткових випадках максимально швидко. Не слід пориватися до видалення всієї рідини або значної її частини, тому що це практично неможливо й потребує багато часу. На обстеження постраждалого, видалення рідини та підготовку до проведення штучної вентиляції легень є 4-5 хвилин, тому що потім відбудуться незворотні зміни в організмі.

НАДАННЯ ДОМЕДИЧНОЇ ДОПОМОГИ ПОСТРАЖДАЛИМ НА ВОДІ:

  • Покладіть постраждалого на спину, на тверду поверхню.
  • Однією рукою відкрийте йому рота; пальцями іншої руки, загорнутими у серветку або носову хустинку, слід видалити з порожнини рота пісок, мул та інші чужорідні предмети.
  • Рукою, підкладеною під потилицю, максимально розігніть хребет у шийному відділі (це не потрібно робити, якщо є підозра на пошкодження цього відділу хребта), за підборіддя висуньте вперед нижню щелепу. Утримуючи її в такому положенні однією рукою, другою стисніть крила носа.
  • Наберіть повітря у свої легені, щільно охопіть відкритий рот пацієнта та зробіть пробне вдування повітря в його легені. Одночасно “краєм ока” контролюйте підіймання грудної клітки, якщо воно є – продовжуйте. У випадку, якщо грудна клітка не підіймається або підіймається надчеревна ділянка, повторіть усе з пункту № 2. Якщо щелепи постраждалого щільно стиснуті або є пошкодження щелепи, язика, губ, проводять штучну вентиляцію не методом “рот у рот”, а “рот у ніс”, затискаючи при цьому не ніс, а рот. Кількість вдувань – 16-20 за хвилину.
  • Для зовнішнього масажу серця розташуйтесь з боку від хворого; основу долоні однієї кисті руки покладіть вздовж передньо-нижньої поверхні грудини, основу другої долоні – упоперек першої, розігніть руки в ліктьових суглобах. Робіть ритмічні поштовхи всією масою тулуба, зміщуючи грудину в напрямку до хребта з частотою 80-100 рухів за хвилину. Ознакою правильності виконання закритого масажу серця є наявність пульсових поштовхів, які синхронні натискуванням на грудину, на сонних артеріях.
  • У випадку, коли рятувальник один, співвідношення кількості вдувань і натискувань на грудину 2:15, якщо рятувальників двоє – 1:5.7. Через кожні 2 хвилини серцево-легеневу реанімацію необхідно на декілька секунд припинити для перевірки пульсу на сонних артеріях.
  • Масаж серця та штучну вентиляцію легень необхідно проводити до відновлення дихання, пульсу, звуження зіниць, покращення кольору шкіри. У тих випадках, коли протягом 30-40 хвилин, незважаючи на правильно проведену реанімацію, змін у стані хворого немає або з’являються трупні плями, задубіння, реанімаційні заходи припиняються.


Як поводити себе під час карантину 
  • Під час епідемії дотримуйтесь основних запобіжних заходів для захисту від нової коронавірусної інфекції. Знання про те, як правильно поводитися у критичній ситуації, знижує тривогу.
  • Намагайтеся не блокувати свої почуття.
  • Боятися – нормально, відчувати безсилля, сумувати – теж. «Відключити почуття» означає перестати бути в контакті з собою. А це значить, рано чи пізно почуття дадуть про себе знати, тільки їхня сила може зрости. Легалізація негативних емоцій знижує напругу, психіка перестає «викручуватися» від необхідності постійно тримати почуття під контролем.
Що робити, якщо тривога «зашкалює»?
Завдяки Інтернету і соцмережам події, що відбуваються на інших регіонах, сприймаються так, ніби вони відбуваються у нас вдома. Така розмитість кордонів посилює занепокоєння і почуття незахищеності.
Поглинаючи велику кількість інформації, ми піддаємося так званій соціальній тривозі.
Опанувати прояви такої тривоги допоможе так звана «інформаційна гігієна». Намагайтеся обмежити кількість інформації, яку ви споживаєте, зменшить кількість часу, проведеного за читанням новин і в соцмережах.
Оберіть надійні джерела інформації, яким можна довіряти.
Не звертайте увагу на тих, хто сіє паніку, розповсюджує неправдиву інформацію, фейки.
Знаходьте час тільки для себе і наповнюйте себе ресурсом.
Цей пункт особливо важливий для батьків, які перебувають на карантині з маленькими дітьми.
Турбота про тих, хто від нас залежить – складна фізична і емоційна робота, яка вимагає багато ресурсів. Якщо їх не поповнювати, ви відчуєте емоційне вигоряння.
Створіть свій власний щоденний ритуал – займіться тим, що приносить вам задоволення: спорт, будь-які види творчості, прогулянки на свіжому повітрі в малолюдних місцях, просто відпочинок, тощо.
Головне – щоб у цей час вас ніхто не турбував і ви могли розслабитися на самоті.
Сон. Фізичні навантаження. Регулярна здорова їжа. Задоволення.
Усі ці речі здаються банальними, але допомагають справлятися навіть з сильними стресами.
Недостатній сон і погана його якість – один з головних супутників депресії. А безперервний (бажано не менше 8 годин) сон піднімає настрій, зміцнює пам’ять і знижує больові відчуття.
Автор популярної книги «У пастці депресії. Як подолати тривожність і радіти життю» Алекс Корб пояснює, як під впливом сильного або тривалого стресу порушується робота мозку і формується «низхідна спіраль» депресії.
«Зменшити ефект стрес-факторів можна по-різному: фізичною активністю, ухваленням рішень, поліпшенням гігієни сну, споживанням екологічно чистих продуктів, проявом почуття подяки по відношенню до оточуючих і розвитком соціальних зав’язків», – зазначає він.
Бонусом під час карантину може стати додатковий час для читання і навчання.
Частіше згадуйте приємні моменти
Приємні спогади підвищують вироблення серотоніну («гормону гарного настрою» і «гормону щастя»). Отже, намагайтеся згадувати перед сном приємні події з життя або просто подумайте про приємні емоції, що з ними пов'язані.
У такий період особливо корисною є дихальна гімнастика.
Пропонуємо таку вправу: «глибокий вдих носом, затрималися, і -повільно, через тоненьку щілинку між губами – видих. Продовжуйте, поки не відчуєте, що в тілі стало спокійніше (від 5 до 15 разів).
Після закінчення вправи, при бажанні, можна випити склянку води.
Бережіть себе! Бережіть своїх близьких!

Як навчитися складати іспити
Незабаром розпочнуться іспити. Як усе встигнути вивчити, повторити та ще й вирішити особисті справи? Скористуйтесь цими способами у боротьбі із втомою, напруженням, браком часу. 
1. Плануйте завтрашній день. Заведіть блокнотик, у який щовечора записуйте, що вам треба зробити завтра. І обов'язково перевіряйте, чи все із запланованого встигли зробити.
2. Не дивіться телевізор. Ваше життя набагато цікавіше, ніж життя героїв серіалу. Не забувайте, вам ще потрібно багато встигнути для свого майбутнього! Переконайтесь — життя без телевізора є.
3. Навчиться відпочивати. Відпочинок теж потрібно занести до списку важливих справ. Тільки після доброго відпочинку, прогулянки відновиться ваша розумова працездатність і здатність запам'ятовувати складний навчальний матеріал.
4. Переводьте увагу з одного заняття на інше. Зміна видів робіт усуває одноманітність. Після того, як ви 3 години просиділи за книжками, можете піти до друзів або допомогти батькам.
5. Визначте пріоритети. Почніть свій день із вирішення важливого завдання. Менш важливі справи залиште на завтра.
6. Залишайтесь позитивно налаштованими — не думайте про майбутнє або про можливий провал, налаштуйтеся на перемогу й будьте готові зроби­ти максимально від вас залежне.

7. Будьте пильні - якщо ви почуваєтесь нездоровим, поговоріть із кимось про своє занепокоєння.
8. Не будьте занадто розслабленим! Невеликий стрес навіть корисний, тому що змушує вас готуватися інтенсивніше.
9. Чиніть розумно — якщо обговорення іспиту з друзями засмучує вас — не робіть цього! Забудьте про складний іспит! Що минуло, того не змінити й не виправити!
10. Невелика фінальна порада. Якщо ви займаєтеся ввечері, не лягайте спати одразу після навчання. Ваш мозок і далі аналізуватиме інформацію й нескоро заспокоїться. Краще влаштуйте собі невелику вечірню прогулянку.

Поради до іспиту
Уникайте паніки. Нервувати перед іспитом — це природно, але панікувати — непродуктивно, тому що ви не зможете мислити чітко.
Найшвидший і найбільш ефективний спосіб подолання відчуття стресу й паніки — це заплющити очі й зробити кілька повільних, глибоких вдихів і видихів. Це заспокоїть вашу нервову систему. Одночасно можна проговорити про себе кілька разів: «Я спокійний і розслаблений» або «Я знаю, що зможу це зробити, і зроблю це добре». Якщо ви все ж не можете згадати необхідної інформації, переходьте до іншого питання; поверніться до забутого пізніше.
Після іспиту не потрібно марно гаяти час, засуджуючи та критикуючи себе за те, що, на вашу думку, ви зробили не так. Найчастіше власна самооцінка буває найбільш критичною. Привітайте і похваліть себе за те, що зробили правильно; візьміть корисне.
Якщо іспити справді змушують вас почуватися нездоровим, турбують або гнітять, не ховайте своїх почуттів. Поговоріть із кимось про це. В Англії кажуть: «Проблема, якою ти поділився, - вирішена проблема».
Як поводитися під час іспиту
Позбутися хвилювання у перші хвилини тестування допоможе глибоке дихання: зробить вдих, потім повільний видих, уявляючи при цьому, що вдихаєте цілющий кисень, енергію, а видихаєте — хвилювання, невпевненість.
Не слід лякатися та засмучуватися у першу ж хвилину іспиту, що нічого не знаєте. Такого просто не може бути! Почніть із того запитання, на яке можете правильно відповісти. Поступово пригадуєте й інші відповіді.
Якщо не знаєте відповіді, то краще запитання залишити й перейти до наступного. Якщо залишиться час, можна буде потім повернутися.
Пам'ятайте, що завдання в тестах не пов'язані одне з одним, тому знання, які застосували в одному, вже вирішеному, зазвичай не допомагають, а тільки заважають концентруватися та правильно відповідати далі.
Більшість завдань можна швидше вирішити, якщо не шукати одразу правильний варіант відповіді, а послідовно виключити ті, які явно не підходять. Метод виключення дозволяє сконцентрувати увагу на одному — двох варіантах.
Залиште час для перевірки своєї роботи, щоб встигнути продивитися її та помітити явні помилки.
Бажаємо успіху!



Практичні рекомендації для адаптації студентів-першокурсників

  1. Не порушувати норми та правила поведінки
  2. Брати активну участь у заходах, які проводяться.
  3. Виконувати рекомендації викладачів щодо навчання.
  4. Співпрацювати з групою та завжди підтримувати один-одного.
  5. Регулярно відвідувати заняття.
  6. Стримувати негативні емоції.
  7. Бути впевненим у собі і своїх діях.
  8. Проявляти активність у житті  коледжа.
  9. Не відмовляти у допомозі тим, хто цього потребує.
  10. Бути цілеспрямованим, ставити перед собою чітку мету та досягати її.
  11. Концентрувати свою увагу на навчанні.
  12. Співпрацювати з викладачати та студентами.
  13. Самовдосконалювати свої знання.
  14. Вирішувати всі проблеми з керівником студентської групи.
  15. Ввічливо та з розумінням ставитись до людей з особливими потребами.
  16. Не боятися пробувати щось нове для себе.
  17. Поважати думку оточуючих.
  18. Відверто розмовляти з батьками щодо своїх успіхів та проблем.
  19. Відповідати на парах.
  20. Намагатись досягти нових  та корисних знань.
  21. Радіти кожному дню, проведеному в коледжі, адже цей період неповторний!

ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ У КОЛЕДЖІ


- Студент приходить в школу за 15-20 хвилин до початку занять, чистий і охайний, займає своє робоче місце з першим дзвінком, готує все необхідне навчальне приладдя.
-Не можна приносити на територію коледжу з будь-якою метою і використовувати будь-яким способом  вибухові, вогненебезпечні речовини; спиртні напої, сигарети, наркотики і інші одурманюючі засоби й отрути.
- Забороняється вживання непристойних виразів і жестів.
- Не можна без дозволу педагогів (за узгодженням з батьками) йти з коледжу та його території в навчальний час.
- У разі пропуску занять до 3-х днів студент зобов'язаний пред'явити наставнику групи довідку  про причину відсутності на заняттях. 
- Студенти бережуть майно коледжу, акуратно ставляться як до свого, так і до чужого майна, дотримуються чистоти і порядку на території закладу.
- До студентів, які привласнили чужі речі, будуть застосовані дисциплінарні стягнення. У разі спричинення збитку чужому майну, батьки студентів, які заподіяли збиток, несуть матеріальну відповідальність.
- Фізична конфронтація, залякування і знущання є неприпустимими формами поведінки.
- Не дозволяється жувати гумку, користуватися плеєром і мобільним телефоном на заняттях.
- Студент зобов'язаний виконувати домашні завдання в терміни, встановлені навчальною програмою.

ПОВЕДІНКА НА ЗАНЯТТЯХ
- Коли викладач входить в аудиторію, студенти встають, вітаючи викладача. Так само студенти вітають будь-якого дорослого, який увійшов до аудиторії під час занять.
- Під час заняття не можна шуміти, відволікатися самому і відволікати інших товаришів від занять розмовами, іграми й іншими справами, що не стосуються уроку.
- Якщо під час занять студенту необхідно вийти з класу, то він повинен попросити дозволу у викладача, піднявши руку.
- Якщо студент хоче поставити питання викладачу або відповісти на питання , він піднімає руку.
- Під час заняття студент має право ставити питання викладачеві, якщо не зрозумів матеріал під час пояснення.
- Студент має право в коректній формі обстоювати свій погляд і свої переконання при обговоренні різних суперечливих і неоднозначних питань. 

ПОВЕДІНКА СТУДЕНТІВ НА ПЕРЕРВАХ
    Під час перерви студент зобов'язаний:
-  підтримувати чистоту і порядок на своєму робочому місці;
-  вийти з кабінету, якщо попросить викладач;
- підкорятися вимогам чергового студента чи викладача. 
   Час перерви - особистий час кожного студента. Він може його проводити по своєму розумінню, проте, не повинен заважати іншим.
- Під час перерви студенти можуть вільно переміщатися по коледжу, окрім тих місць, де їм заборонено знаходитися в цілях безпеки (горище, підвал, кухня, фізична і хімічна лабораторії, майстерня, спортзал).
- Під час перерв забороняється бігати по сходах, поблизу вікон.
- Під час перерв забороняється штовхати один одного, кидатися предметами і застосовувати фізичну силу.
- У коледжі  категорично забороняється тютюнопаління.
- Категорично заборонено самовільно розкривати вікна, сидіти на підвіконнях чи виглядати у відкриті вікна.
- На перервах студенти можуть звернутися до свого наставника групи, чергового викладача, адміністрації коледжу за допомогою, якщо проти них здійснюються протиправні дії.




                   Портфоліо як засіб формування успішної особистості

       Портфоліо - це комплект документів, що представляє сукупність індивідуальних досягнень студента. Створення портфоліо дозволяє враховувати результати, які  досяг студент  в різноманітних видах діяльності (навчальній, творчій, соціальній, комунікативній) за весь період навчання. 
      Формування портфоліо дозволить кожному студенту провести самоаналіз і самооцінку, відстежити свій індивідуальний прогрес в широкому освітньому контексті, а викладачам всебічно оцінити засвоєння загальних та професійних компетенцій. 
       Студент збирає і оновлює портфоліо протягом усього терміну навчання, що дозволяє йому не тільки простежити всі етапи свого академічного та особистісного зростання, професійного становлення, але й оцінити, наскільки ефективним був вибір діяльності, які нові освітні рішення за ним пішли, як отримана інформація застосовується на практиці, стала вона імпульсом до подальшого розвитку. 
        Портфоліо в подальшому служить основою для складання резюме випускника при працевлаштуванні, при продовженні освіти та ін. 
Структура портфоліо
Портфоліо складається з наступних розділів: 
• особиста картка; 
• комплект документів, які підтверджують індивідуальні досягнення; 
Портфоліо можна складати як в електронному вигляді, так і на паперових носіях. 
Формування портфоліо
Особиста картка: 
• П. І. П.; 
• фото; 
• спеціальність; 
• контактний телефон. 
Індивідуальні досягнення студента в період навчання в педагогічному коледжі умовно розділені на наступні види студентської діяльності: 
• теоретичні предмети; 
• практичні навички; 
• навчальна практика, виробнича практика. 
В папку (електронний або паперовий вид) вкладаються документи, що підтверджують рівень або факт досягнення. До підтвердних документів належать: 

• відгуки, подяки від керівників практик, керівництва організацій, де студент проходив практику або стажування; 
• тези доповідей на конференціях, семінарах тощо; 
• ксерокопії статей або друковані видання зі статтями студента; 
• грамоти, дипломи та інші види нагороди за призові місця у культурних або спортивних заходах та ін.
     Кожен студент може підводити підсумок своїх досягнень не тільки по завершенню навчання, але і в кінці семестру або в кінці навчального року, при складанні кваліфікаційного іспиту або захисту курсової роботи. 
      Зберігаються портфоліо у студента в процесі навчання на паперовому носії, а по закінченні курсу навчання у наставника групи. 
    Існують такі види портфоліо в студентському житті: 
Портфоліо документації. Таке портфоліо містить в собі документи, які красномовно свідчать про досягнення у навчанні студента.
Портфоліо показовий. Цей документ створений спеціально для демонстрації всіх досягнень студента, тобто може включати кращі роботи студента. Як правило, таке портфоліо потрібно номінантам на президентську стипендію або на участь в міжнародних олімпіадах. 
Портфоліо-колектор. Це свого роду чернетка, скарбничка корисної інформації, невеликий архів, який містить списки літератури, замітки, нагадування, зроблені педагогом, а також ксерокопії статей, необхідні для виконання тієї чи іншої наукової роботи, і роздуми самого студента. 
Портфоліо процесу показує ступінь участі конкретного студента в навчальних, творчих, дослідницьких, інформаційних, соціальних проектах. В даному документі максимально розгорнуто відображені всі етапи його діяльності, а також супутні висновки в плані тієї чи іншої роботи. 
Портфоліо оціночний дозволяє судити про здібності та знання студента, оскільки він включає більшу частину всіх виконаних контрольних робіт, тестів, схем і завдань. Такий документ готується заздалегідь, а містить у собі тільки ту інформацію, яка підкреслює кваліфікацію студента в тій чи іншій області знань. 
Портфоліо відгуків - це свого роду «залікова книжка», яка містить в собі всі досягнення студента, а також похвалу викладачів переважно в письмовій формі. Це заохочення, яке завжди приємне студенту, тим більше, якщо воно отримано за грамотно виконану роботу в стінах коледжу та за його межами. 
Портфоліо досягнень, в свою чергу, відображає всі заслуги студента за весь період навчання. Сюди включені  листи подяки, кращі проекти, відгуки, грамоти, фотографії, публікації  студента. 
On-line-портфоліо - це сучасний підхід до кожного студента, а такий документ, як правило, розміщується на інформаційному сайті, де можливість його постійно коригувати, доповнювати та виправляти за бажанням. Сьогодні цей вид портфоліо є найбільш потрібним і затребуваним, а іноді стає рекламою самого сайту. 
       Яке б портфоліо не було створено, важливо розуміти, що воно відображає громадську діяльність та інтелектуальну сферу студента, тому до цього непростого документа важливо підійти з повною відповідальністю і серйозністю. 
        Як показує багаторічна практика, необхідність оформлення даного документу виникає в наступних випадках: 
1. Перспективна робота. Якщо студент знайшов собі роботу і може поєднувати її з навчанням. От якраз на роботу може і знадобитися портфоліо, як спосіб познайомитися ближче зі своїм новим співробітником. 
2. Наукова робота. Якщо в період навчання студент займається науковою діяльністю, то йому обов'язково в майбутньому захочеться запатентувати свій винахід і розповісти про нього всьому світу. Ось тут-то може і знадобитися портфоліо, яке має бути складено грамотно, лаконічно і по суті. Як відомо, довгі і нудні описи читати не дуже цікаво. 
3. Участь в олімпіаді. Дуже часто необхідність у портфоліо виникає тоді, коли студент представляє власний ВНЗ на рівні міста чи області. В таких випадках «країна повинна знати своїх героїв», тому викладачі в індивідуальному порядку складають цей важливий документ. 
4. Президентська стипендія також вважається колосальним заохоченням, а отримувати її судилося не кожному студенту. Саме тому необхідно знати не тільки імена найкращих, але й чітко визначитися з усіма студентськими досягненнями. А от як раз для цього знадобиться портфоліо. 
5. Особисті цілі. Існують і інші сфери життя і діяльності, де потрібне портфоліо. Саме тому найкраще підготувати цей документ завчасно, причому перевірити його бажано спільно з наставником групи. Використовувати тільки при необхідності, а в змісті описати всі свої досягнення і заслуги. 
       Важливо розуміти, що портфоліо - це та ж автобіографія, проте відображає даний документ не повсякденне життя студента, а його творчі та наукові досягнення за період навчання у вищому навчальному закладі. Подібний опис помітно спрощує пошуки роботи, полегшує співбесіду і дозволяє відчувати себе потрібним осередком суспільства. 
Правильно складений документ - вже половина успіху, адже, як відомо, у всіх розвинених країнах про потенційного працівника судять саме за його портфоліо. Так що про це важливо завжди пам'ятати, якщо величезне бажання знайти перспективну і добре оплачувану роботу. Портфоліо є дзеркало. Яке в нього буде відображення залежить тільки від вас!



Немає коментарів:

Дописати коментар