Практика "Позакласна виховна робота " (І курс, група Ф-11)

 

 Мета, завдання і зміст педагогічної практики 

“Позакласна виховна робота в школі”

Метою педагогічної практики “Позакласна виховна робота в школі” є набуття студентами уявлень про характер, зміст, форми і методи виховної роботи в школі, про функціональні обов’язки учителів початкових класів як вихователів.

Завдання педагогічної практики з позакласної виховної роботи такі:

1. Вивчити специфіку організації виховної роботи з молодшими школярами в умовах різних типів шкіл.

2. Оволодіти вміннями планувати і вести виховну роботу з молодшими школярами у позаурочний час у класі, групі продовженого дня.
3. Засвоїти основні форми, методи і засоби позакласної виховної роботи з учнями початкових класів.

4. Оволодіти методами і прийомами вивчення вікових та індивідуальних особливостей молодших школярів.

5. Формувати професійну спрямованість, інтерес до педагогічної діяльності.

Види діяльності студентів на педагогічній практиці:

- спостерігати і аналізувати різні форми позакласної виховної роботи;
- визначити конкретні виховні завдання з врахуванням вікових та індивідуальних особливостей молодших школярів;
- планувати позакласну виховну роботу з учнями класу;
- організовувати дитячий колектив на виконання висунутих завдань;
- вивчити особливості дітей і колективу учнів в умовах класу;
- проводити різні форми позакласної виховної роботи (масові, групові, індивідуальні) з молодшими школярами;
- співпрацювати з батьками.

Зміст педагогічної практики з позакласної виховної роботи в школі включає:

1. Ознайомлення зі школою, вчителями початкових класів, планами виховної роботи, досвідом роботи класоводів, вихователів.
2. Складання індивідуального плану проведення виховних заходів на семестр.
3. Допомога учителеві-класоводу у проведенні масових форм виховної роботи.
4. Вивчення вікових та індивідуальних особливостей молодших школярів.
5.Розробка конспектів виховних заходів.

6. Проведення виховних заходів.

7. Спостереження та аналіз виховних заходів.

 

Вимоги до підготовки та проведення позакласних занять

Готуючись до заняття, практиканту слід враховувати:
1. Суспільну значимість заходу.

2. Актуальність теми.

3. Вікові особливості учнів.

4. Знання та інтереси учнів.

5. Ініціативу і самодіяльність школярів.

Проводячи заняття, практикант повинен забезпечити:
- досягнення мети виховного заходу;

- організацію колективу, забезпечення свідомої дисципліни;

- послідовне і емоційне розкриття теми заходу;

- активізацію учнів на занятті;

- ефективне використання наочності та технічних засобів навчання;

- закріплення знань та підсумок заняття;

- використання активних методів і прийомів роботи з учнями.

Алгоритм підготовки і проведення виховного заходу

1.     Визначення мети і завдань

(Наприклад, мета – сформувати естетичну культуру учнів. Реалізації даної мети присвячена бесіда “Мистецтво в житті людини, де виконуються наступні завдання:
- виявлення естетичних смаків дітей та їх інтересів;
- формування знань про різні види мистецтва;
- розвиток емоційно-позитивного ставлення до творів мистецтва.

2. Вибір форми виховної роботи і назви заходу.
(Наприклад, свято “Прощання з букварем”, бесіда “Звідки до нас приходить книга”).

3. Створення позитивного психологічного настрою: цікава розповідь про майбутній захід, мрії про його результати, написання оголошення чи створення стінгазети до цього заходу тощо.

4. Попередня підготовка: підбір змісту матеріалу, визначення засобів, підбір наочності, запрошення гостей і учасників ззовні, розподіл ролей, доручень, виготовлення костюмів, атрибутики, оформлення класу (залу).

5. Проведення виховного заходу, що передбачає:
- початок (музичний, поточний, передмова, театралізований зачин) – для створення психологічного настрою;

- змістова частина (предметна діяльність вихованців і педагогів, спрямована на досягнення виховної мети);

- фінальна частина (прийняття рішення, звернення, ритуали завершення – пісня, нагородження переможців, подяка, музика) – створює визначений емоційний стан, який сприяє подальший спільній діяльності; бажання продовжувати розпочату справу.

6. Педагогічний аналіз, який включає:

- ступінь досягнення мети і завдань;

- характеристика ефективності вибраних засобів, методик і прийоми;
- ступінь активності учасників і їх задоволення від участі у справі;
- логічність структури виховного заходу, її ефективність;

- характер педагогічної майстерності вихователя, манера поведінки, стосунки, взаємодія з учнями;

- місце проведення виховного заходу в системі виховної роботи в закладі загальної середньої освіти

 ОСНОВНІ ВИДИ ВИХОВНИХ ЗАХОДІВ 

Виховні години. Як правило, виховні години проводяться один раз на тиждень і присвячується актуальним питанням життєдіяльності учнів. Найчастіше обговорюються питання успішності, поведінки, певних оригінальних подій і виконання завдань, запланованих або таких, що виникають спонтанно. При плануванні виховних годин можна рекомендувати включати такі теми, що пов’язуються зі знаменними датами (8 березня, День космонавтики, Свято незалежності України, спортивні успіхи, дотримання етичних вимог і т.п. 

     Успіх виховної години залежать від багатьох причин, але обов’язковими слід визначати такі, як:

 - попереднє оголошення теми зборів;

 - розподіл обов’язків;

 - власне запрошення гостей;

 - продумане оформлення;

 - обговорення форми (святкової, робочої, пов’язаної з тематикою і т.п.).

   Кращими бувають такі виховні (класні) години, які формуються з залученням активу й рядових членів колективу. Бажано, щоб кожен учень був почутий, почув слова підтримки, визнання своєї участі в спільній роботі.

     Бажано, щоб виховний захід, як і урок, присвячувався конкретній темі, по якій пропонувались би для розв’язання певні завдання. Успішному проведенню заходу допомагає складання плану, сценарію чи сценарного плану. 

     Складання плану включає в себе такі елементи: назва теми, постановка завдань, відбір обладнання (наочні посібники, технічні засоби, медіа-презентації); запрошення гостей. Кожен з елементів стає предметом уважної підготовки, розроблення сценарію. Сценарний план, крім визначення окремих елементів, передбачає деталізацію найскладніших завдань. Сценарій заходу – це детальний розпис усього ходу проведення і здійснення кожного етапу зборів, починаючи від організації, оформлення, характеристики виступу, дослівного переказу всього, починаючи від «Добрий день!» і завершуючи: «На все добре. До побачення!» та відвідання роздягальні й виходу за межі класу, школи, подвір’я.

Тематичні вечори присвячуються знаменним датам, якими можуть бути дні народження видатних поетів, письменників, учених або окремі знамениті відкриття, великі свята загального чи місцевого масштабів, вибору щодо формування певних морально-духовних переконань, рис характеру, поведінки.

Походи й екскурсії поза школою проводяться на підприємства, до спілок художників, до інших освітніх установ з метою здійснення профорієнтації і трудового виховання. Корисним буде залучення до таких екскурсій батьків, зайнятих у різних галузях народного господарства. Великим інтересом користуються екскурсії в природу: до ботанічного саду, до міського парку чи оранжереї, фонтану міського озера чи річки, екскурсія до історичних місць населеного пункту.

Успіх подорожей, екскурсій, культпоходів забезпечуються сумлінною підготовкою. Важливо передбачити якість одягу, взуття, враховуючи і характер установи.

Таким чином, виховна практика студента є елементом усього комплексу завдань. Важливо тільки не розгубитись і не думати, що щось є неможливе або таке, що важко виконати. Все у Ваших руках: слід тільки зосередитись, звернутись до мудрості книг і життя і діяти впевнено, з вірою і довірою.


Орієнтовна тематика виховних заходів

Вересень

1.

"Україна єдина країна"


2.

"Що означає бути патріотом?"


3.

"Правила обов’язкові для всіх"


4.

5.

"Козацькими шляхами" – (до Всесвітнього Дня туризму)

"Подвигу народу жити у віках"



6.

« Учитель! Перед іменем твоїм дозволь покірно стати на коліна » 


Жовтень

1.

"Любов і доброта – основні ідеали справжньої людини"


3.

"Пам’ятаймо, чиї ми сини, пам’ятаймо, що ми – з України". (День Українського козацтва)


4.

5.

"Колектив починається з мене"

" Життя прекрасне – не губи його"



Листопад

1.

"Тепло моїх долонь і розуму, і серця, я Україні милій віддаю" (до дня української писемності)


2.

"Про чуйність і байдужість"(16.11 – міжнародний день толерантності)


3.

«Студент – це майбутнє твоє, Україно» (до дня студента)


4.

"СНІД – чума ХХІ ст." (01.12 – Всесвітній день боротьби зі СНІДом)


Грудень

1.

"Історія моєї Батьківщини – є історія мого життя" (Міжнародний день боротьби за скасування рабства)


2.

"Закон про мене – мені про закон" (10.12 -  Міжнародний  день права)


3.

"Порядності і честі треба вчитися завжди"


4

«Святий Миколай, на гостину завітай!»


5.

"Історія Нового року і не тільки…"


Січень

1.

"Поведінка — дзеркало, в якому кожен показує своє обличчя"


2.

"Моя соборна Україна"


3.

"Чорні плями нашої історії (бій під Крутами)"


Лютий

1.

 "Ми любимо працю".


2.

"Валентинка – це серця частинка"


3.

 "Мово моя калинова, мово моя материнська, мова моя українська"  (до міжнародного дня рідної мови)


4.

"Добро і зло вінець духовності"


Березень

1.

"Ми матір називаємо святою"


2.

"Тараса святий Кобзар став скарбом моєї долі"


3.

"Шкідливості випадкових зустрічей"


4.

"Репродуктивне здоров’я нації" (07.04 – Всесвітній день здоров’я)


5

«Жменя сміху – людям на втіху»


Квітень

1.

Благовіщення Пресвятої Богородиці. Народні свята квітня


2.

До всесвітнього дня авіації та космонавтики "Через терни – до зірок"


3.

"Моя любов – мій рідний край" (Міжнародний день пам’ятників та історичних місць)


4

"Трагедія століття" (до дня трагедії ЧАЕС; 22.04 – День Землі)


Травень

1.

"Відступити від честі – перестати бути людиною"


2.

"Поговоримо про Берегиню роду людського". (09.05 – День матері)


3.

4.

 "Землю красить сонце, а людину праця"

"Слід намагатися жити красиво. Але краси не буває без чистоти"


Немає коментарів:

Дописати коментар